The essay focuses on the well-known manuscript An, studied by Petrocchi in the essay that opens the work on the text of the Commedia in 1955. The conclusions reached by the scholar, based on the analysis of the fifteenthcentury witness allow him to generalize the idea of a widespread and incurable contamination of recentiores. Thanks to thorough examination and based on the comparison with the whole tradition surviving, it would seem that An is, very likely, a descendant of a fourteenth- century workshop product, attributable to the “tipo pr” family, affected by a simple case of contamination by juxtaposition. If the assumptions of the editor of Commedia secondo l’antica vulgata are proved wrong, there would be further confirmation that the recent tradition is far from unclassifiable and deterior.
Il saggio si concentra sul noto manoscritto An, studiato da Petrocchi nel saggio che apre i lavori sul testo della Commedia nel 1955. Le conclusioni cui giunge lo studioso sulla base dell’analisi del testimone quattrocentesco gli consentono di generalizzare l’ipotesi di una diffusa e insanabile contaminazione dei recentiores. A un esame approfondito e fondato sul confronto con l’intera tradizione superstite risulta invece che An è, con tutta probabilità, un discendente di un prodotto di bottega trecentesco, riconducibile al tipo pr, interessato da un semplice caso di contaminazione per giustapposizione. Smentiti i presupposti dell’editore della Commedia secondo l’antica vulgata si avrebbe un’ulteriore conferma che la tradizione recente sia tutt’altro che irrazionalizzabile e deterior.
Sull’Angelicano ovvero sull’impossibilità di classificare la tradizione della «Commedia». In margine alle proposte per un testo-base della «Divina Commedia» di Petrocchi
TONELLO, ELISABETTA
2013-01-01
Abstract
The essay focuses on the well-known manuscript An, studied by Petrocchi in the essay that opens the work on the text of the Commedia in 1955. The conclusions reached by the scholar, based on the analysis of the fifteenthcentury witness allow him to generalize the idea of a widespread and incurable contamination of recentiores. Thanks to thorough examination and based on the comparison with the whole tradition surviving, it would seem that An is, very likely, a descendant of a fourteenth- century workshop product, attributable to the “tipo pr” family, affected by a simple case of contamination by juxtaposition. If the assumptions of the editor of Commedia secondo l’antica vulgata are proved wrong, there would be further confirmation that the recent tradition is far from unclassifiable and deterior.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.