The increasing social development of technological artifacts stems from a convergence of cultural, social and technological paths that, in the first decade of this century, has led to the development of what Castells calls the networked society. We propose two essays that deepen the way people communicate and learn about producing knowledge with digital technology through two perspectives, on the one hand the cultural aspects, placing the birth of techno-social artifacts in the context of cultural studies, on the other, offering an insight into the dimension of digital interfaces, entering the interface developing models, attempting to mediate the user cultural dimension with the interface design and usability approach.
La dimensione sempre più sociale degli artefatti tecnologici nasce da un percorso di convergenza culturale, sociale e tecnologico che nel primo decennio di questo secolo ha portato allo sviluppo di quella che Castells definisce la networked society. Proponiamo qui due saggi che approfondiscono il modo in cui le persone comunicano e apprendono producendo conoscenza con la tecnologia digitale attraverso due prospettive, da un lato quella culturale, collocando la nascita degli artefatti tecnosociali nel contesto dei cultural studies, dall'altro offrendo uno spaccato sulla dimensione delle interfacce digitali, entrando nei modelli che ne hanno guidato gli sviluppi progettuali, attraverso il tentativo di mediare la dimensione culturale dell'utente che apprende con l'approccio dell'interface design e l'usabilità con il concetto di user satisfaction.
Media digitali. Dimensione culturale e apprendimenti
Raviolo P;
2012-01-01
Abstract
The increasing social development of technological artifacts stems from a convergence of cultural, social and technological paths that, in the first decade of this century, has led to the development of what Castells calls the networked society. We propose two essays that deepen the way people communicate and learn about producing knowledge with digital technology through two perspectives, on the one hand the cultural aspects, placing the birth of techno-social artifacts in the context of cultural studies, on the other, offering an insight into the dimension of digital interfaces, entering the interface developing models, attempting to mediate the user cultural dimension with the interface design and usability approach.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.