The Italian Corporate Governance Code urges the administrative bodies of listed companies to approve the appointment of the body’s secretary, also defining professionalism requirements and powers in its own regulations. The Code entrusts the secretary with tasks to support the activity of the president, aimed at providing – with impartiality of judgment – assistance and advice to the collegiate body on every aspect relevant to the proper functioning of the corporate governance system. The option made by the Corporate Governance Code thus contributes to assigning increasing importance to the functions exercised by the body’s secretary among the components of the corporate organization, in line with the experience gained in Anglo-Saxon countries, where the Company’s Secretary has long found its place in primary legislation. Among the components that the Code considers fundamental for the proper functioning of the corporate governance system, the aim of ensuring effective management of board information is of particular importance. The body’s secretary would then seem to be called upon to perform the function of connecting link in the communication chain, which would seem to establish itself among the information channels – so to speak – “ascending” (from the organizational structure of the company towards the president), and “descendant” (from the president to all directors).

Il Codice di Corporate Governance esorta gli organi di amministrazione delle società quotate a deliberare la nomina del segretario dell’organo stesso, definendone, altresì, requisiti di professionalità ed attribuzioni in un proprio regolamento. Il Codice affida al segretario compiti di supporto all’attività del presidente, diretti a fornire – con imparzialità di giudizio – assistenza e consulenza all’organo collegiale su ogni aspetto rilevante per il corretto funzionamento del sistema di governo societario. L’opzione effettuata dal Codice di Autodisciplina concorre così ad assegnare alle funzioni esercitate dal segretario dell’organo di amministrazione un’importanza crescente tra le componenti dell’organizzazione societaria, in linea con l’esperienza maturata nei Paesi anglosassoni, dove la segreteria societaria (Company’s Secretary) trova da tempo la propria collocazione all’interno della legislazione primaria. Tra le componenti che il Codice di Corporate Governance considera basilari per il corretto funzionamento del sistema di governo societario, assume particolare importanza il fine d’assicurare un’efficace gestione dell’informativa consiliare. Il segretario dell’organo amministrativo parrebbe, allora, essere chiamato a svolgere la funzione di anello di collegamento nella catena comunicativa, che sembrerebbe stabilirsi tra i canali d’informazione – per così dire – “ascendente” (dalla struttura organizzativa dell’impresa verso il presidente), e “discendente” (dal presidente verso tutti gli amministratori).

Il segretario dell'organo di amministrazione

Catania A
2022-01-01

Abstract

The Italian Corporate Governance Code urges the administrative bodies of listed companies to approve the appointment of the body’s secretary, also defining professionalism requirements and powers in its own regulations. The Code entrusts the secretary with tasks to support the activity of the president, aimed at providing – with impartiality of judgment – assistance and advice to the collegiate body on every aspect relevant to the proper functioning of the corporate governance system. The option made by the Corporate Governance Code thus contributes to assigning increasing importance to the functions exercised by the body’s secretary among the components of the corporate organization, in line with the experience gained in Anglo-Saxon countries, where the Company’s Secretary has long found its place in primary legislation. Among the components that the Code considers fundamental for the proper functioning of the corporate governance system, the aim of ensuring effective management of board information is of particular importance. The body’s secretary would then seem to be called upon to perform the function of connecting link in the communication chain, which would seem to establish itself among the information channels – so to speak – “ascending” (from the organizational structure of the company towards the president), and “descendant” (from the president to all directors).
2022
Il Codice di Corporate Governance esorta gli organi di amministrazione delle società quotate a deliberare la nomina del segretario dell’organo stesso, definendone, altresì, requisiti di professionalità ed attribuzioni in un proprio regolamento. Il Codice affida al segretario compiti di supporto all’attività del presidente, diretti a fornire – con imparzialità di giudizio – assistenza e consulenza all’organo collegiale su ogni aspetto rilevante per il corretto funzionamento del sistema di governo societario. L’opzione effettuata dal Codice di Autodisciplina concorre così ad assegnare alle funzioni esercitate dal segretario dell’organo di amministrazione un’importanza crescente tra le componenti dell’organizzazione societaria, in linea con l’esperienza maturata nei Paesi anglosassoni, dove la segreteria societaria (Company’s Secretary) trova da tempo la propria collocazione all’interno della legislazione primaria. Tra le componenti che il Codice di Corporate Governance considera basilari per il corretto funzionamento del sistema di governo societario, assume particolare importanza il fine d’assicurare un’efficace gestione dell’informativa consiliare. Il segretario dell’organo amministrativo parrebbe, allora, essere chiamato a svolgere la funzione di anello di collegamento nella catena comunicativa, che sembrerebbe stabilirsi tra i canali d’informazione – per così dire – “ascendente” (dalla struttura organizzativa dell’impresa verso il presidente), e “discendente” (dal presidente verso tutti gli amministratori).
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