Geoethics is a new branch of geosciences, which is located at the meeting point of geology, philosophy, sociology, economics and geography. One of the geoethics objectives is the population education on risk management to strengthening the resilience of communities. The purpose of this contribution is to analyze the environmental conditions and the psychological processes that derive from the impact of earthquake on children. It presents the theory of the resilience and practices of educational resilience. Finally educational paths useful to develop in children risk management competencies are presented. The children’s perception which recognizes the influence of human actions on the effects of the earthquake falls in the domain of the new era of men: the Anthropocene.
La geoetica è una nuova branca delle geoscienze che rappresenta una sintesi tra geologia, filosofia, sociologia, economia e geografia. Tra gli obiettivi della geoetica vi è l’istruzione della popolazione sulla gestione del rischio ai fini di potenziare la resilienza delle comunità. L’indagine oggetto di questo contributo analizza le condizioni ambientali e i processi psicologici che derivano dall’impatto del terremoto sui bambini passando dalla teoria della resilienza alla pratica educativa della resilienza attraverso la definizione di percorsi didattici utili a sviluppare nei bambini competenze di gestione del rischio sismico. La percezione dei discenti che riconosce l’influenza delle azioni umane sugli effetti del terremoto rientra nel dominio della nuova era degli uomini: l’Antropocene.
Geoetica e bene comune nell'era dell'Antropocene
De Pascale F.;Dattilo V.;
2016-01-01
Abstract
Geoethics is a new branch of geosciences, which is located at the meeting point of geology, philosophy, sociology, economics and geography. One of the geoethics objectives is the population education on risk management to strengthening the resilience of communities. The purpose of this contribution is to analyze the environmental conditions and the psychological processes that derive from the impact of earthquake on children. It presents the theory of the resilience and practices of educational resilience. Finally educational paths useful to develop in children risk management competencies are presented. The children’s perception which recognizes the influence of human actions on the effects of the earthquake falls in the domain of the new era of men: the Anthropocene.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.